Wybierz jezyk: polski | English

z ostatniej chwili // (Nie)przychodzi Polka do lekarza. Wyniki badania

Z badania omnibusowego IQS96, przeprowadzonego przez instytut badawczy IQS na zlecenie Ogólnopolskiej Organizacji Kwiat Kobiecości, realizatora ogólnopolskiej kampanii społecznej „Diagnostyka jajnika”, wynika, że kobiety w Polsce wiedzą o konieczności poddawania się profilaktycznym badaniom w zakresie nowotworowych chorób kobiecych, jednak robią to stosunkowo rzadko. Co więcej Polki wolałyby nie wiedzieć, że są genetycznie narażone na zachorowanie na nowotwór.

Wizyta u ginekologa. Jak wynika z badania IQS  średnio co trzecia kobieta nie była w ciągu ostatniego roku u ginekologa. Nieco ponad połowa kobiet odwiedza gabinet ginekologiczny raz w roku, pozostałe respondentki badają się rzadziej lub nie potrafią powiedzieć jak często badają się u ginekologa. Poza kontrolą ginekologiczną jest większość nastolatek. W grupie wiekowej 15-19 jedynie 24% odwiedza lekarza raz do roku.

Badania profilaktyczne. Kobiety uważają, że trzeba badać się profilaktycznie, ale z ich opinii widać, że odczuwają lęk przed dowiedzeniem się, że mogą być chore lub mieć predyspozycje do wystąpienia nowotworu.

Tylko co trzecia Polka podczas wizyty w gabinecie ginekologicznym rozmawia ze swoim lekarzem o profilaktyce chorób kobiecych. 41% kobiet deklaruje, iż lekarz ginekolog nie podjął rozmowy mającej na celu uświadomienie pacjentki o sposobach zapobiegania rozwojowi chorób kobiecych takich jak rak piersi, rak szyjki macicy czy rak jajnika.

Kobiety, które odwiedzają regularnie gabinety ginekologiczne najczęściej w ramach profilaktyki wykonują cytologię (65% w ciągu ostatniego roku) oraz USG dopochwowe (60%). Znaczny odsetek Polek wykonuje również USG jamy brzusznej (29%), można przypuszczać, że badanie to wykonywane jest głównie u ciężarnych pacjentek. Inne badania wykonywane są znacznie rzadziej. O kolposkopii czy teście HPV spora część kobiet w ogóle nie słyszała.

Informacje na temat nowotworów. W ciągu ostatniego roku Polki najczęściej napotykały informacje o raku piersi i raku szyjki macicy. Na informacje na temat tej choroby zwykle natykały się w prasie kobiecej lub w Internecie. Rak jajnika jest słabiej znany. 66% Polek uznało jednocześnie, że mówienie o problemach nowotworowych przez znane osoby z mediów wpływa pozytywnie na podejmowanie działań profilaktycznych.

Rak jajnika. Wiedza na temat sposobów wykrywania nowotworów jest raczej niska i niewystarczająca. Tylko co trzecia Polka wie, że USG dopochwowe jest najskuteczniejszym sposobem na jego wykrycie.

Nowotwór w rodzinie. Niska jest również świadomość obciążenia rodzinnego. Co piąta Polka nie wie, czy ktoś w jej rodzinie chorował na nowotwór, co pokazuje, że zainteresowanie tematem jest stosunkowo niskie i tym bardziej utrudnia podejmowanie działań profilaktycznych. 65% kobiet zadeklarowało, że w ich rodzinie rozmawia się o nowotworach albo rzadko albo w ogóle (wśród kobiet, które mają doświadczenie z chorobą nowotworową w rodzinie odsetek ten wynosi 60%).

Rak „pod spódnicą” to wciąż temat tabu…

Zapraszamy do zapoznania się z filmem prezentującym wyniki badania – film do obejrzenia na naszym kanale YT tutaj.


Badanie zostało zrealizowane w dniach 20-22 lipca 2015 techniką wywiadu internetowego na próbie Polek w wieku 15-50 lat. Wielkość próby badawczej wyniosła n=800.

KONTAKT DLA MEDIÓW
Beata Sadowska
PR&Marketing Manager
beata.sadowska@grupaiqs.pl
tel.: +48 22 592 63 00
mobile: +48 663 884 468