Wybierz jezyk: polski | English

z ostatniej chwili // Celebryci czy znajomi? Wyniki badania IQS.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IQS – kluczowe dla konsumentów i ich decyzji zakupowych jest doświadczenie z marką (90%), czyli wszystko to, co dzieje się podczas obcowania z produktem już po zakupie. A celebryci i znajomi? Czy potrafią zachęcić do zakupu?

Zapraszamy na film:

Poza trudnym momentem wbicia się w mindset i koszyk konsumenta mamy drugi moment prawdy, a więc doświadczenie z produktem, czyli to, co dzieje się, kiedy zostajemy z zakupem „sam na sam”. Jeśli na tym etapie przyjdzie rozczarowanie, to prawdopodobnie nawet najciekawsza reklama nie nakłoni konsumenta do ponownego zakupu – wyjaśnia Marta Rybicka, socjolog IQS.

Z powyższego wynika duże znaczenie rekomendacji i opinii znajomych (72%) – dodatkowe wsparcie wynikające z ich doświadczeń. Marka sama w sobie, jej wartość i  popularność, na pewno stanowią siłę (wpływ na decyzję średnio co drugiego badanego) ale już rekomendacje sprzedawców (24%) czy sama reklama (16%) nie są wystarczającym driverem.

Co ciekawe mężczyźni częściej są skłonni wykorzystywać informacje /opinie o marce w sieci oraz informacje ze strony internetowej marki, co może wynikać z ich wrodzonej chęci poznawczej.

Celebryta czy znajomy?

Co drugi badany (48%) twardo deklaruje, że dla chęci zakupu fakt, że w reklamie występuje znana osoba nie ma znaczenia. Taką niezależną postawę prezentują częściej osoby młodsze (do 34 roku życia) oraz lepiej wykształcone. Jest jednak duża grupa osób (39%), dla której obecność znanej osoby w reklamie potrafi wpłynąć pozytywnie na poziom zaufania do danej marki oraz może spowodować, że chętniej po tę markę sięgną (częściej twierdzą tak osoby nieco starsze, powyżej 35 lat).

O ile badani nie przyznają się do wpływu celebrytów w reklamie na własne decyzje zakupowe, to wpływ/rekomendacja bliskich ma duże znaczenie. Czasem wystarczy pozytywna opinia/bezpośrednia rekomendacja, zachęcenie do danego produktu, marki (53%) ale istotny i często wystarczający jest również fakt, że bliska osoba używa danego produktu i sprawdza się on w jej przypadku (43%, tu częściej osoby starsze, z mniejszych miejscowości) – podkreśla Marta Rybicka. Rekomendacje bliskich są mile widziane w odniesieniu do praktycznie wszystkich kategorii produktowych, stosunkowo najrzadziej używki, suplementy diety oraz biżuteria.

Tylko co szósta osoba (16%), w tym częściej mężczyźni i osoby starsze, deklaruje, że raczej nie zdarza jej się dokonywać zakupu pod wpływem bliskich.

Badanie przeprowadzono w styczniu 2016 roku za pomocą panelu Opinie.pl w styczniu 2016 roku na reprezentatywnej grupie Polaków N=1000.        

© IQS Sp. z o.o., kwiecień 2016

Infografika do pobrania.

KONTAKT DLA MEDIÓW
Beata Sadowska
PR&Marketing Manager
beata.sadowska@grupaiqs.pl
tel.: +48 22 592 63 00
mobile: +48 663 884 468